På en trist og regnfuld dag som i dag handler det om at sætte lidt kulør på tilværelsen. Det har jeg tænkt mig at gøre med en portion farvestrålende rødkålstzatziki.

Jeg mener, at vi danskere burde spise langt mere kål også udenfor højtiderne, da kål er med til at styrke vores immunforsvar og er yderst rig på vitaminer, antioxidanter og kostfibre. Det siges, at man ved at spise kål forebygger hjerte-kar-sygdomme og mindsker risikoen for diabetes samt kræft. Pga. det høje antal kostfibre holder kål dig mæt i rigtig lang tid, og har du et ønske om at tabe dig (det har jo lige været jul), så er kål en rigtig god idé at sætte på menuen, fordi det har et meget lavt kalorieindhold og er med til at øge din forbrænding.

Yderligere vil jeg da lige fremhæve den smukke lilla farve, der på ingen måde er kunstig men 100% naturlig. Hvor meget mad kan man lige få, der er lilla…? Jeg er helt sikker på, at rødkålstzatziki vil være et hit hos børnene, hvis du ellers har nogen af dem :) Det her er nemlig en sjov og rigtig spændende måde at camouflere rå og sunde grøntsager på.

Så hvad holder dig tilbage fra at teste min sunde rødkålstzatziki? 

Det, der før hen har holdt mig tilbage med at bruge kål, er følelsen af at tygge og tygge og tygge… Kæberne bliver trætte til sidst ;) Derfor tror jeg, det er vigtigt, at man sørger for at snitte kålen fint, især hvis den skal spises rå. På denne måde bevarer du også langt flere af rødkålens sunde vitaminer og antioxidanter, der ofte forsvinder under tilberedning og varme.

Rødkålstzatziki ser spændende ud med sin lilla farve og smager også skønt. Den er dejlig knasende og propfyldt med vitaminer sammenlignet med den traditionelle tzatziki, hvor agurk desværre ikke indeholder ret meget andet end vand. Rødkålstzatziki passer perfekt som tilbehør til fx frikadeller, kylling eller koteletter. Skift derfor saucen ud med denne lækre og farverige vitamin dip. Rødkålstzatziki kan også sagtens bruges ovenpå en rugbrødsmad eller i en sandwich. Det her er en skøn og anderledes måde at spise rå grøntsager på, især kål.

Ingredienser (4 pers.)
200g fintsnittet rødkål (brug evt. en foodprocessor)
250g skyr natural
3 fed knust hvidløg
1 spsk olivenolie
1 tsk citronsaft
Salt & friskkværnet peber

Rør alle ingredienser sammen og pynt evt. din rødkålstzatziki med lidt persille på toppen. Det giver et smukt farvespil med det lilla rødkål.