Jeg elsker at rejse og opleve nye dele af verden, aller helst i fællesskab med dem jeg holder af. I sommers (juli 2014) besluttede min søster og jeg at tage til Marokko i 14 dage på total tøseferie med alt hvad dertil hører af spændende oplevelser, shopping, solbadning, sightseeing, lækker mad og kolde drinks.

Alle spurgte mig op til rejsen, hvorfor lige Marokko? De fleste syntes vist, at det var en temmelig speciel rejsedestination… Mit svar var, hvorfor ikke Marokko…? Jeg har efterhånden set store dele af verden men aldrig besøgt det afrikanske kontingent. Marokko er for mig som et orientalsk eventyr, hvor tankerne henledes på “101 nats eventyr”, flyvende tæpper, forførende mavedansere og frygtløse slangetæmmere. Marokko og nærmere bestemt Marrakech er østens mystik, en funklende perle der har usædvanlig meget at byde på, både ift. oplevelser, mad og især den historie og kultur, der knytter sig til dette, efter min mening, oversete land.

Marokko

Marokko ligger i Nordvestafrika helt ud til kysten og grænser op til Vestsahara i sydvest og Algeriet i øst. Atlasbjergene udgør en stor del af Marokko, hvilket betyder, at landet både indeholder kyststrækning og havnebyer samt øde bjergområde og ørken. I Marokko er det officielle sprog arabisk, men der tales også fransk, fordi landet har hørt under Frankrig indtil 1956. Der læres stadig fransk i skolerne, og alle skilte står på både arabisk og fransk, hvilket var en smule besværligt, da jeg intet forstår af de arabiske kyrilliske bogstaver og kun kan en yderst begrænset mængde fransk.

Jeg ved ikke helt præcis, hvad mine forventninger var til Marokko, inden jeg tog afsted, men både min søster og jeg kom i hvert fald hjem med en hel masse fantastiske og anderledes synsindtryk og oplevelser i kufferten, end jeg nok lige havde forudset, inden vi tog afsted. Jeg vil gerne fortælle lidt om alt det, der ventede os i dette eventyrlige land, og det vil så lede videre til en række spændende opskrifter, som jeg har fundet inspiration til på min kulinariske og temmelig krydrede rejse til Marokko. Opskrifterne vil naturligvis blive delt her på bloggen, hvilket er grunden til, at jeg har oprettet et helt nyt menupunkt, der hedder Kulinariske rejser. Så hver gang jeg rejser og oplever noget nyt, vil jeg dele mine indtryk og kulinariske oplevelser med jer.

Vi valgte at bo i og omkring byen Marrakech – første uge på hotel i “downtown” Marrakech og anden uge på et stort resort midt i ørkenen lidt udenfor byen. Det var fantastisk at prøve to vidt forskellige områder og bestemt anbefalelsesværdigt, hvis man ønsker at besøge Marrakech.

Selvom vi kun besøgte Marokko i 14 dage, fik vi oplevet så meget, mens vi var afsted. Både min søster og jeg går rigtig meget op i at lære om de steder, som vi besøger – om de mennesker der bor i landet samt den kultur og historie, der knytter sig til stedet. Man må sige, at Marokko er et sted, der har ufattelig meget at byde på ift. dette. Marokko er et muslimsk land, hvor størstedelen af befolkningen er sunni-muslimer. Dog blev det pointeret for os af de lokale adskillelige gange, at “…vi er de fredelige sunni-muslimer, vi tager stor afstand til Al-Qaeda og terrorisme.” Dog er Marokko et land, der er tynget af dyb fattigdom, hvor man økonomisk klarer sig primært med eksport af landbrugsvarer. På mange af de ture, som vi tog ind i landet, oplevede vi meget fattigdom med familier, der boede i små lerhytter med bliktag og ingen vinduer eller døre, blot huller der blev dækket til af tæpper eller et stykke plastik. Det rørte os dybt at se, hvordan disse mennesker knokler for at forsørge deres familier og dem selv på en helt anden måde, end vi kender det fra Danmark af. I Marrakech var det primære transportmiddel en scooter, som sagtens kunne rumme en hel familie på samme tid (far, mor og to børn). Styrthjelme var et særsyn og kun båret af faren. Jeg har aldrig rigtig set et æsel, men i Marokko er der æsler overalt, og de bliver brugt til at trække vogne afsted med fx meloner, der skal sælges på det nærliggende marked. Æseltrukne vogne, overproppede scootere og gamle biler, som jeg ikke har set i evigheder herhjemme i DK, er en stor del af bybilledet i Marrakech og på landevejene i Marokko. Kort sagt, rejsen til Marokko endte med at blive en kulturel øjenåbner for både min søster og jeg.

Marokko

Vi besøgte Marokko midt i den muslimske ramadan (fasten), hvilket betød, at vi fik oplevet muslimernes dedikation af deres tro på Allah på helt nært hold, samt det sammenhold de deler på tværs af sociale skel, når det kommer til deres fælles tro på et liv efter døden. Det var så spændende at høre om, for marrokkanerne er ekstremt åbne og meget ærlige omkring deres tro og måde at leve på. Jeg tror aldrig, at jeg er blevet så involveret i en anden kultur og menneskelig tro og levemåde. Ja, det er da hårdt at se tiggende børn og forfaldne hjem, men det er nu engang den verden, der er omkring os. Ferier er for mig ikke luksus, overdåd og “blingbling.” Ferie er for mig en spændende og anderledes oplevelse, der sætter sine spor i min erindring og lærer mig noget nyt om en verden, der er anderledes, end den jeg kommer fra.

I Marrakech tilbragte min søster og jeg rigtig lang tid i den berømte Souk, som vi kender så godt fra filmen Sex & the City 2, hvor der er lagt op til, at Carrie og de andre tøsers markedsshopping foregår i Abu Dhabi, men i virkeligheden foregår den i den ældgamle Souk i Marrakech. Det er præcis som i filmen – mystisk, krydret og spændende. En labyrint proppet med stærke krydderier, eksotiske frugter, spændende nødder, farvestrålende snabelsko, håndlavede lamper i messing, håndskårne træskeer og smykkeskrin, håndmalet keramik i stærke farver for ikke at undlade det yderst friske madmarked med fritgående høns, frithængende okseskanker og bunkevis af kæmpe store meloner og friske grøntsager. Jeg elsker markeder! Souk’en i Marrakech overgik alle mine forventninger, og jeg blev nødt til at komme tilbage igen og igen… Forsvinde ind i den mystiske labyrint og vende tilbage med favnen fuld af stærke krydderier, søde dadler, farvestrålende keramik og en friskpresset appelsinjuice i den ene hånden. Det var et slaraffenland for min søster og jeg. Hvem kan få kultur og oplevelse på så nært hold når der shoppes? Den legendariske Souk i Marrakech er en del af Medinaen (den gamle bymidte), som dateres helt tilbage til 1122, og nu er opført på UNESCOs verdensarvsliste.

I løbet af de 14 dage, som vi tilbragte i Marokko, oplevede min søster og jeg Atlasbjergene med bjergvandring og enorme vandfald. Vi besøgte kystbyen Essaouira, hvor indbyggerne lever af fiskeri. Vi var på dromedar safari i ørkenen og besøgte Argan olie plantager og oplevede produktionen af den dyre olie, der er blevet et kendetegn for Marokko, fordi Argan træet kun vokser her. Vi fandt ud af, hvorfor olien er så dyr. Argan nødden bliver nemlig knust, og olien udvundet ved 100% håndkraft af hårdtarbejdende marrokanske kvinder. Vi brugte en dag på guidet sightseeing i Medinaen (den ældste del af Marrakech), hvor vi gik gennem smalle gader indenfor den gamle bymur fra 1100-tallet. Vi gik også selv rundt på må og få og fik byen og dens indbyggere ind under huden. Ind imellem alle de kulturelle oplevelser brugte vi også tid på bare at slappe af ved poolen og nyde de ca. 40 graders ørkenvarme, pyh… Samt en masse forkælelse i form af spa behandling og marokkansk Hammam bad. Vi spiste marokkansk streetfood i Medinaen og oplevede orientalske mavedansere og modige slangetæmmere. Jeg tror helt sikkert, vi fik alle synsindtryk med fra Marrakech og en stor del af det omkringliggende område af Marokko.

Marokko

Som altid når jeg rejser, går jeg vildt meget op i den madkultur, der knytter sig til landet. Vi gik derfor på opdagelse i det marrokanske køkken, der oftest involverer tagine – en klassisk simreret, der bliver lavet i et glaceret lerfad med at kegleformet låg og placeret midt i bålet eller i ovnen i de mere moderne køkkener. I denne tagine kan man komme al slags kød og grøntsager. I det marokkanske køkken bruger man oftest kylling, lam eller oksekød og masser af linser, bønner og kikærter. Som muslimsk land er det naturligvis bandlyst at spise svinekød. Disse gryderetter krydres med det marokkanske blandingskrydderi Ras el Hanout eller Harissa. I det marrokanske køkken anvendes også krydderier som spidskommen, kanel, karry, koriander samt mynte, oliven, honning og citron. Til enhver tagine hører couscous, og der kan sagtens serveres en masse forskellige små retter samtidigt. Efter disse varme og meget krydrede retter serveres der altid sød mynte te og frisk frugt. En let og lækker måde at slutte et temmelig tungt måltid af på, for ærligt, er det marokkanske køkken nok en anelse for tungt til mig. Jeg er ikke den store tilhænger af simreretter, men smagen fra de orientalske krydderier er vidunderlig, så efter mit besøg i Marokko har jeg forsøgt at eksperimentere lidt med små retter fra det arabiske køkken. Dvs. at jeg også har brugt Libanon og Tyrkiet som inspiration.

Jeg vil derfor gerne invitere dig med på en krydret lille rundrejse i mit arabiske madunivers, hvor dine smagsløg vil blive forkælet med masser af orientalsk krydderi, og din krop vil elske dig for de mange sunde grøntsager og proteinrige ingredienser, som generelt er en stor del af det arabiske køkken.