Mandler har længe været anset som et effektivt våben i kampen mod vægttab. Det skyldes, at mandler har et højt indhold af B6-vitamin, og de er derved med til at øge fedt- og sukkerforbrændingen. Mandler hjælper kroppen til en bedre mæthedsfornemmelse, og de er også med til at opretholde et stabilt blodsukker.

Mandler hjælper med at holde din hud smidig og ung, fordi de har et yderst højt indhold af mandelolie. De indeholder også masser af fibre, som medvirker til en god fordøjelse samt et højt indhold af protein og E-vitamin. Desuden er mandler rige på mineraler så som magnesium, zink, fosfor, jern og kalium samt kalk, som styrker knoglerne.

Mandlen er den mest energirige frugt, og den nød som har det største indhold af alle de ovenfor nævnte gode ting, der gavner både hjerne og hjerte. Mandler modvirker fx hjertesygdomme og forhøjet blodtryk.

Nødder har generelt et meget højt fedtindhold, dog er mandlen den nød, som har det laveste fedtindhold, og er tillige den mest ernæringsstofholdige nød overhovedet.

Det anbefales, at man dagligt spiser en lille håndfuld mandler, hvilket svarer til 15g (ca. 80 kcal). Med denne mængde har man næsten dækket halvdelen af den anbefalede daglige dosis af E-vitamin ind, som er en meget vigtig antioxidant.

Mandler fungerer super godt som et mellemmåltid. Spiser man fx et æble, er det langt mere mættende og blodsukkervenligt, hvis man spiser en håndfuld mandler sammen med det.

Jeg spiser dagligt mandler, især om morgenen. Spiser jeg en klassisk portion havregryn med mælk på, kommer jeg altid en lille håndfuld mandler ovenpå. Som stor tilhænger af chiagrød kommer jeg også altid mandler ovenpå denne samt i min raw havregrød. Kort sagt, jeg spiser faktisk altid mandler i min morgenmad på den ene eller den anden måde. Jeg elsker dem også, når de er lavet som saltmandler og bagt sprøde i ovnen eller som topping ovenpå en salat eller i en pesto.

Mandler er helt klart min yndlingsnød! :)