Granatæble er den tredje superfood, som jeg vil tale lidt om her på bloggen. Det ser på ydersiden ikke ud af meget, men når man åbner det, er det som et lille smykkeskrin, der gemmer på små røde ædelstene. Hver ædelsten er rig på fibre, mineraler, A-, C- og B-vitamin samt tre gange så mange antioxidanter som rødvin og grøn te.

I tusinder af år har man spist granatæble med et helbredende formål, bl.a. hos personer med hjerteproblemer, forhøjet blodtryk, inflammation og kræft. Det har også vist sig at saften er med til at øge kvælstofoxid i blodet, som afspænder hårde arterier og vener og holder cellevæggene sunde samt hjælper til et sundt blodtryk. Ved længerevarende forbrug af granatæble har forskning vist, at det rent faktisk hjælper mod kræft og modvirker ligeledes aldring.

Det eksotisk udseende granatæble stammer oprindeligt fra Mellemøsten, nærmere bestemt Iran. De mange små kerner er et symbol på frugtbarhed, og frugten nævnes i både biblen, koranen og orientalske eventyr som 101 nat. Granatæble (Punica granatum) gror på et 3-5 meter højt træ.

Granatæbler kan købes hele året rundt i supermarkederne. De små glinsende røde ædelstene kvikker enhver salat eller dessert op, og de tilføjer en dejlig sødme og friskhed. Jeg bruger granatæble flittigt i mine salater, fx i min hokkaido græskar salat eller min bagte bønnesalat. I julen brugte jeg granatæble som erstatning for kirsebærsaucen ovenpå min sunde “ris a la mande” og i min forfriskende julecocktail.

Græskarsalat

Farverig salat m. hokkaido græskar, halloumi ost & granatæble

Bagt bønnesalat m. aubergine, feta & balsamico vinaigrette

Bagt bønnesalat m. aubergine, feta & balsamico vinaigrette

Ris a la mande

Sund “ris a la mande” m. granatæble

Granatæble cocktail

Forfriskende & boblende granatæble cocktail