Gojibær er temmelig ny på listen over superfoods, men de små røde bær er blevet dyrket i tusindvis af år i Asien og stammer oprindeligt fra Tibet og Mongoliet. I dag dyrkes de i stor stil i Kina, hvor de har været anvendt i mere end 5000 år i traditionel kinesisk urtemedicin. Gojibær bliver brugt til at styrke kroppens energi, immunforsvar og syn. De indeholder 50 gange så meget C-vitamin som en appelsin, og de er ligeledes yderst rige på antioxidanter.

Det anbefales at spise 30-40 gojibær om dagen, som et ekstra energi tilskud, der vil øge energiniveauet og kroppens styrke. Gojibær modvirker også infektioner og ledbetændelse og bruges ofte i både forebyggelse og behandling af kræft. Gojibær styrker hjerte og blodomløb og hjælper til at holde blodtrykket nede og reducere kolesteroltallet. Ligeledes hjælper de små røde bær til vægttab og til bedre søvnkvalitet. Så der er mange gode egenskaber i de her små bær.

Gojibær vokser på bukketorn og løvfældende buske på 2-3 meter med lange slanke bueformede grene, som forneden har spredte grentorne. Den kan sprede sig via rodskud og er til dels klatrende ved hjælp af tornene på grenene. Selve gojibærret er 1-2 cm aflang og er rød eller orangerød. Når bærret er tørret, ligner det en rosin. Smagen af gojibær er som en blanding af rosin og tranebær. De kan spises enten friske, eller når de er tørrede, som man ofte gør.

Jeg drysser gerne lidt tørrede gojibær ovenpå min chiagrød om morgenen eller ovenpå en portion yoghurt eller som pynt på mine pandekager. Ellers spiser jeg dem også bare som en snak, præcis som rosiner, bare sundere :)