En af grundene til, at nogle fødevarer kaldes superfoods, skyldes deres meget høje indhold af antioxidanter, som er et naturligt næringsstof i både frugt og grønt. Antioxidanter bekæmper de frie radikaler, der er kemisk ustabile molekyler, som forbindes med kræft, hjertekarsygdomme og ældning.

Blåbær topper, når det kommer til den mest antioxidantrige fødevare. Forskere siger, at blot en halv kop af disse små, blå bær indeholder fem gange så mange antioxidanter som andet frugt og grønt, fx æbler, gulerødder, ærter eller broccoli.

Et af de vigtigste antioxidanter i blåbær kaldes anthocyanin, der er med til at give blåbæret sin blå farve. Anthocyanin styrker strukturen i blodårene og kredsløbet. Det har også vist sig at styrke effekten af C-vitamin, forbedre kapillærerne (kroppens mindste blodårer) og stabilisere kroppens væv samt hjerte.

Undersøgelser viser, at blåbær er med til at forbedre syns- og hjernefunktionen. Man styrker sin hukommelse og kroppens motoriske koordinationsevne. De små bær reducerer også inflammation, som er forbundet med stort set alle kroniske sygdomme fra Alzheimers og Parkinsons til diabetes og hjertekarsygdomme.

Der er så mange muligheder for at bruge blåbær i madlavningen. Jeg kommer ofte blåbær i eller ovenpå mine vafler og pandekager, som topping på min raw havregrød, i salater, kager og smoothies, eller bare som en sund snack. Blåbær er et super sundt alternativ til slik, og så har de små bær oven i købet en helbredende og styrkende effekt på din krop :)

Der er bestemt ingen grund til at holde sig tilbage!